Melancholia's dog & Het Einde door Arne Wastyn & Eveline Lambrechts

Melancholia’s dog en Het Einde zijn tekeningen in een speelkaart formaat. Bij Het Einde is Arne Wastyn aan de bovenste helft van de tekening begonnen en heeft hij deze naar Eveline Lambrechts gestuurd om de andere helft af te tekenen. Bij Melancholia’s dog is Eveline Lambrechts aan de bovenste helft begonnen en heeft ze deze naar Arne Wastyn gestuurd om de tekening te vervolledigen.

Het Einde van Arne Wastyn handelt over de dood in een sierlijk harnas. De schedel staat symbool voor de dood en het oog dient als teken dat er geen ontkomen aan is.

Het sierlijk harnas staat zowel voor bescherming als voor een statussymbool.

Melancholia’s dog van Eveline Lambrechts handelt over een man zonder visie of verbeelding. Om zijn nek hangt de uitgehongerde hond van de zintuigen, die we ook terugvinden in de ets 'Melancholia' van Dürer. Deze hond mist een achterpoot en hangt als een sjaal rond de nek van de man. Wat symbool staat voor de destructieve domheid van de man zonder visie/verbeelding die het concept van de melancholische genie gebruikt as statussymbool. Met zijn belerende vinger en de braambessen (symbool voor domheid) die hij verbergt in zijn linkerhand wil hij zijn zelfingenomen, ijdele zelf verbergen.

Melancholia's dog & Het Einde
Tekenkunst
website